Przegląd rejestracyjny – co jest sprawdzane? Kiedy kupujemy nowe auto, możemy zapomnieć o przeglądach na okres trzech lat. Osoby będące właścicielami starszych samochodów muszą jednak pojechać na diagnostykę co roku. Jest to grupa dominująca na drogach w Polsce, gdyż średnia wieku samochodów osobowych w naszym kraju, to 15 lat. W tej kwestii znajdujemy się na samym końcu w statystykach dotyczących Unii Europejskiej. Nieco inaczej wygląda to w przypadku taksówek, aut używanych do nauki jazdy i tych mających instalację LPG. W takiej sytuacji techniczne badanie trzeba będzie wykonywać od samego początku każdego roku. Z jakiej przyczyny? Z uwagi na kwestie bezpieczeństwa. Pomimo iż zły stan techniczny stanowi bezpośrednią przyczynę tylko paru procent wypadków mających miejsce nad Wisłą, to możemy mieć powody do pewnych obaw.
Opony, oświetlenie oraz korozja
Żeby samochód przeszedł przegląd rejestracyjny, musimy być przygotowani na 15-25 minut pracy osoby ze stacji diagnostycznej. Uprawniony diagnosta zaczyna najczęściej od oświetlenia. Sprawdzi właściwe ustawienie, jak również sprawność wszelkich żarówek na zewnątrz, razem z kierunkowskazami i oświetleniem drogowym. Przepalona żarówka musi zostać wymieniona na miejscu. Odpryski, pęknięcia, brak przejrzystości kloszy, zdyskwalifikują dany samochód.
Następnym elementem są opony. Jeśli na ogumieniu widoczne stały się wskaźniki informujące o zużyciu albo głębokość bieżnika jest mniejsza aniżeli 1,6 milimetra, konieczne będzie dokonanie wymiany opon. Jedną z istotnych kwestii jest także rdza. Nadmierna korozja na elementach konstrukcyjnych wzbudza na pewno zainteresowanie diagnosty, który nie podbije dowodu rejestracyjnego. Z identyczną reakcją można się spotkać, mając pęknięcie na szybkie.
Zawieszenie oraz układ hamulcowy
Hamulce poddawane są weryfikacji na stanowisku rolkowym. Rezultaty zapisane w komputerze pozwolą na podanie rzeczywistego stanu układu. Aby samochód przeszedł taką próbę, wskaźnik skuteczności roboczego hamulca musi wynosić powyżej 50%, zaś postojowego 25%. Co istotne, różnica mocy hamowania na kołach na jednej osi, nie może być większa aniżeli 30%. Większe wartości spowodują utratę kontroli nad autem w czasie gwałtownego wytracenia prędkości, co wiąże się z zagrożeniem również dla pozostałych uczestników ruchu.
Skuteczność tłumienia amortyzatorów wynosić musi powyżej 40%, zaś różnica pomiędzy wymienionymi elementami na pojedynczej osi nie może być większa, aniżeli 15 procent. Ten wskaźnik dla zupełnie nowych elementów resorujących wynosi ok. 65-70%. W zawieszeniu diagnosta sprawdzi także ewentualne luzy. Pozwala na to próba na tak zwanych szarpakach. Fachowiec bardzo szybko wyłapie nieprawidłowości w zakresie elementów zawieszenia, jak i układu kierowniczego. Niedopuszczalne będą luzy przy sworzniach, w maglownicy, mocowaniu kolumn resorujących i wahaczy, jak również przy końcówkach kierowniczych drążków. Sprawdzi także szczelność. Jeżeli znajdzie wyciek oleju z amortyzatora albo płynu hamulcowego, samochód nie przejdzie przeglądu. Podobnie wygląda to w przypadku zbiorników gromadzących płyny eksploatacyjne.
Bezpieczeństwo oraz emisja spalin
Emisja substancji szkodliwych do środowiska zdołała już wywołać sporo skandali na całym świecie i przyczyniła się do ogromnych kar nakładanych, chociażby na Volkswagena. W takiej kwestii nie ma litości w kontrolowaniu pojazdów. Badanie poddaje analizie wydzielanie dwutlenku węgla oraz węglowodorów. Jeżeli wykazane zostaną nieprawidłowości, specjalista odeśle nas z kwitkiem. Czarna chmura dymu z rury diesla także uniemożliwia otrzymanie pieczątki w dowodzie rejestracyjnym, tak samo, jak zbyt głośny wydech.
Bezpieczeństwo jest najważniejsze. Dlatego też sprawdza się pasy bezpieczeństwa, jak również wszelkie aktywne systemy pod postacią napinaczy pasów lub poduszek powietrznych. Nie mogą okazywać żadnych oznak uszkodzeń albo błędów. Do takiej kategorii można zaliczyć także klakson oraz wycieraczki przedniej szyby.
Instalacja LPG
Osoby posiadające auto z instalacjami LPG muszą zabrać ze sobą na przegląd dokument legalizacyjny od butli gazowej. Ten wydaje się na okres 10 lat i w chwili badania technicznego musi być on ważny. Diagnosta sprawdzi także szczelność całej instalacji. Użyje do tego specjalnego czujnika.
Usterki, które zagrażają bezpieczeństwu = zabranie dowodu rejestracyjnego
W sytuacji, kiedy zostaną stwierdzone usterki zagrażające bezpiecznej jeździe, dowód rejestracyjny będzie zatrzymany i przesłany do Wydziału Komunikacji. Poruszanie się po drogach takim autem, nie jest możliwe. Co można zrobić w takim przypadku? Trzeba jak najszybciej usunąć wszelakie punkty zapalne i udać się po raz kolejny na badanie.
Brak zagrożeń dla bezpieczeństwa – mniejsze zło
Jeśli znalezione podczas przeglądu usterki nie stanowią zagrożenia dla bezpieczeństwa, dostaniemy zaświadczenie na temat negatywnego rezultatu badania. Diagnosta wypunktuje wszelkie niesprawne części, które trzeba naprawić bądź wymienić w przeciągu 14 dni. Kolejna wizyta na stacji kontroli będzie obejmowała wyłącznie weryfikację tych punktów.